2017-03-30 14:31:11 Obavijest o Državnom natjecanju Obavijest o Državnom natjecanju učenica/ka srednjih škola iz obrazovnog sektora POLJOPRIVREDA, PREHRANA, VETERINA u disciplinama: Agro, Flora, Nutri-vita i Pekar Kodeks ponašanja sudionika Državnog natjecanja učenika i učenica srednjih škola Republike Hrvatske u Obrazovnom sektoru poljoprivreda, prehrana i veterina u natjecateljskim disciplinama: Agro, Flora, Nutri-vita i Pekar 2017. godine
Državno natjecanje učenika i učenica kruna je srednjoškolskog obrazovanja svakog učenika, stoga je potrebno tom natjecanju pridati potrebno značenje. Ponašanje sudionika jednako je važno kao i sama provedba natjecanja, te ima jednako značenje za dignitet natjecanja kao i Pravilnik natjecanja i kriteriji i mjerila ocjenjivanja. 1. Ponašanje sudionika natjecanja mora biti u skladu s prijateljskim okruženjem i tolerancijom prema svim sudionicima natjecanja. 2. Ponašanje sudionika natjecanja mora imati za cilj druženje i upoznavanje svih sudionika (natjecatelja, mentora i članova Državnog povjerenstva) u sportskom duhu natjecanja. 3. Natjecanje mora proteći u opuštenoj i radnoj atmosferi. 4. Tijekom održavanja natjecanja, mentori ne smiju biti nazočni u učionici, laboratoriju ili praktikumu u kojem se održava natjecanje. Uz natjecatelje tijekom natjecanja moraju biti članovi Državnog povjerenstva koji su određeni u pojedina Prosudbena povjerenstva ili dogovoreno Prosudbeno povjerenstvo. 5. Nakon završetka zadataka natjecatelji mogu napustiti prostoriju u kojoj se provodilo natjecanje. 6. Druženje natjecatelji nastavljaju u za to predviđenom prostoru. Okrjepu za sudionike natjecanja tijekom odmora osigurava Škola domaćin. 7. Podrazumijeva se zabrana konzumacije alkohola, kao i svih oblika opojnih sredstava ili droga tijekom provedbe natjecanja. 8. Također se podrazumijeva zabrana bilo kakvih obračuna (verbalnih i fizičkih). 9. Ponašanje u slučaju žalbe natjecatelja ili mentora mora biti u skladu s Pravilnikom natjecanja. 10. Žalba se podnosi na za to predviđenom obrascu. Isti je dužna pripremiti Škola domaćin.
Predsjednik Državnoga povjerenstava Marinko Džakula, prof.
PROTOKOL DRŽAVNOG NATJECANJA 2017. Protokol Državnog natjecanja učenika i učenica srednjih škola Republike Hrvatske u Obrazovnom sektoru poljoprivreda, prehrana i veterina u natjecateljskim disciplinama Agro, Flora, Nutri-vita i Pekar
1. Škola domaćin osigurava sve potrebne uvjete za kvalitetan i nesmetan tijek natjecanja u ugodnoj radnoj atmosferi. Škola domaćin također osigurava akreditacije svim sudionicima natjecanja. 2. Prije početka natjecanja, u za to predviđenom prostoru, potrebno je prirediti svečano otvaranje. 3. U početku svečanog otvaranja, kao i tijekom zatvaranja Državnog natjecanja, državna zastava mora biti postavljena na vidljivom mjestu. Državna himna intonira se na početku otvaranja. 4. Uz ravnatelja škole domaćina natjecanja, otvaranju moraju biti nazočni članovi Državnog povjerenstva i barem jedan predstavnik državne ili lokalne uprave i samouprave. Nakon kratkih pozdravnih govora sam događaj proglašava otvorenim Predsjednik Državnog povjerenstva ili predstavnik državne ili lokalne uprave i samouprave. 5. Tijekom čina otvaranja, kao i zatvaranja, potrebno je osigurati prigodni kratki kulturno-umjetnički program. 6. Svi sudionici natjecanja dužni su ostati do svečanog zatvaranja natjecanja. 7. Prije svečanog zatvaranja natjecanja obavezno se dodjeljuju sve nagrade, priznanja i zahvalnice sudionicima natjecanja. 8. Čin zatvaranja, kao i otvaranja, obavlja predsjednik Državnog povjerenstva ili predstavnik državne ili lokalne uprave i samouprave.
Predsjednik Državnog povjerenstava Marinko Džakula, prof.
DRŽAVNO NATNJECANJE U NATJECATELJSKIM DISCIPLINAMA AGRO, FLORA, NUTRI-VITA I PEKAR, 2017. GODINE
UPUTE ZA IZRADU POWERPOINT PREZENTACIJE: Učenik i mentor izrađuju PowerPoint prezentaciju u toku pripreme za natjecanje. Prezentacija treba sadržavati ukupno 10 slajdova sa slikama i popratnim tekstom. Prezentacija se izrađuje prema pravilima i standardima izrade prezentacije na standardnom hrvatskom književnom jeziku. Učenik pred Državnim povjerenstvom prezentira svoj rad koji se ocjenjuje. Planirano vrijeme izlaganja je do 8 minuta. Izlaganju mogu prisustvovati i mentor učenika. Prezentacija se sastoji od dva dijela: Ø Prvi dio prikazuje pripremu učenika za natjecanje - odrađeno u školama ili na terenu gdje je prikazan rad učenika i mentora. Ø Drugi dio obrađuje temu natjecanja prema disciplinama.
PowerPoint treba sadržavati: 1. Ime i prezime učenika, mentora i škole 2. Naziv teme 3. Opis i obradu teme 4. Posebnosti vezane uz temu i zadatak natjecanja Prezentaciju je potrebno dostaviti Državnom povjerenstvu do 20. travnja 2017. na e-mail: dragica.vrgoc@asoo.hr
XV. DRŽAVNO NATJECANJE U DISCIPLINI AGRO BROJ NATJECATELJA: 15
Natječu se učenici/ce četvrtih razreda zanimanja: POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR OPĆI POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR BILJNE PROIZVODNJE POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR FITOFARMACEUT POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR VRTLAR AGROTURISTIČKI TEHNIČAR AGROTEHNIČAR
TEMA NATJECANJA: Sjeme, strojevi za sjetvu i sjetva ratarskih kultura PRAKTIČNI ZADATAK: Podešavanje sijačice za sjetvu i sjetva širokorednih kultura Natjecanje se sastoji od pisane provjere stručno-teorijskog znanja i praktičnog zadatka te donosi ukupno 100 mogućih bodova.
Prvi dan natjecanja: 27.travnja, 2017.godine
PISANA PROVJERA ZA DRŽAVNO NATJECANJE: broj pitanja: 25 trajanje: 60 minuta mogući bodovi: 35PowerPoint prezentacija: trajanje do 8 minuta, mogući bodovi 5
Drugi dan natjecanja: 28. travnja, 2017.godine
PRAKTIČNI ZADATAK ZA DRŽAVNO NATJECANJE: vrijeme izrade: 180 minuta mogući bodovi: 65Praktični rad se sastoji od: PowerPoint prezentacije Odabira vrste sjemena za sjetvu Izračuna sjetvene norme, vegetacijskog prostora i sklopa biljaka Podešavanje pneumatske sijačice ( OLT, PSK-6), za sjetvu širokorednih kultura Tehnika izvođenja sjetve jarih okopavinaNapomena: Na praktični dio natjecanja doći primjereno odjeveni/e. Donijeti sa sobom : osobnu iskaznicu odgovarajuću radnu obuću. kalkulatorProvedba praktičnog dijela natjecanja odvijat će se na poljoprivrednim površinama školskog dobra i u učionici.
UPUTE ZA IZRADU POWER POINT PREZENTACIJE:
Učenik i mentor izrađuju PowerPoint prezentaciju u toku pripreme za natjecanje. Prezentacija treba sadržavati ukupno 10 slajdova sa slikama i popratnim tekstom. Prezentacija se izrađuje prema pravilima i standardima izrade prezentacije na standardnom hrvatskom književnom jeziku. Učenik pred Državnim povjerenstvom prezentira svoj rad koji se ocjenjuje. Planirano vrijeme izlaganja je do 8 minuta. Izlaganju mogu prisustvovati i mentori učenika. Prezentacija se sastoji od dva dijela: Prvi dio prikazuje pripremu učenika za natjecanje - odrađeno u školama ili na terenu gdje je prikazan rad učenika i mentora. Drugi dio obrađuje temu natjecanja u disciplini Agro.PowerPoint prezentacija treba sadržavati: 1. Ime i prezime učenika, mentora i škole 2. Naziv teme 3. Opis i obradu teme 4. Posebnosti vezane uz temu i zadatak natjecanja Prezentaciju je potrebno dostaviti Državnom povjerenstvu do 20. travnja 2017.godine na e-mail: dragica.vrgoc@asoo.hr
Od natjecatelja se očekuje gotova prezentacija kao uvod u praktični zadatak. Prezentacija će se održati prvog dana natjecanja nakon pisane provjere stručno- teorijskog znanja. Na taj će se način vrednovati i ocjenjivati komunikacijske i prezentacijske vještine natjecatelja, a u skladu s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom
TEMA PREZENTACIJE: „Sijačica ga sijala peć sunčeva grijala“
Literatura: A. Pospišil, M. Pospišil, D. Gvozdić: SPECIJALNO RATARSTVO, udžbenik za srednje poljoprivredne škole, Zrinski d.d., Čakovec, 2014. R. Zimmer, Đ. Banaj, S. Košutić, D. Brkić, MEHANIZACIJA U RATARSKOJ PROIZVODNJI Udžbenik Poljoprivredni fakultet u Osijeku 1997. R. Zimmer, S. Košutić, D.Zimmer, POLJOPRIVREDNA TEHNIKA U RATARSTVU, sveučilišni udžbenik, Poljoprivredni fakultet Osijek, 2009. Prof.dr.sc.Vladimir Mihalić, Prof.dr.sc.Ferdo Bašić, TEMELJI BILINOGOJSTVA, udžbenik za srednje poljoprivredne škole, Školska knjiga, Zagreb,1997
Svim učenicima i njihovim mentorima želimo uspješnu pripremu za natjecanje. Članovi Državnog povjerenstva u disciplini Agro 2017.
XV. DRŽAVNO NATJECANJE U DISCIPLINI FLORA BROJ NATJECATELJA: 11
Natječu se učenici/ce trećih razreda zanimanja CVJEĆAR TEMA NATJECANJA: Prigodne dekoracije za Uskrs Natjecanje se sastoji od pisane provjere stručno teorijskoga znanja i praktičnog zadatka. Državno natjecanje biti će organizirano u dva dana:
Prvi dan ( 27. 04. 2017. ) u prostoru škole domaćina: RJEŠAVANJE PISMENOG ZADATKA Broj pitanja: 25 Vrijeme izrade: 60 min Mogući bodovi: 35
Pitanja za Državno natjecanje temelje se na katalogu pitanja upućenom školama u prethodnoj obavijesti.
Drugi dan ( 28. 04. 2017.) u prostoru škole domaćina: PRAKTIČNI ZADATAK Vrijeme izrade: najduže 180 min Mogući bodovi: 65 a) Dekoracija stola prigodom Uskrsa b) Ukras za vrata prigodom Uskrsa
UPUTE ZA IZRADU PRAKTIČNOG ZADATKA: Dekoracija stola prigodom Uskrsa Učenici samostalno trebaju izraditi prigodnu dekoraciju za stol koristeći raspoloživi biljni materijal uz pomoć aranžerskog alata i pomagala. Dekoracija stola može sadržavati stolni aranžman, vjenčić ili neki drugi aranžerski uradak uz druge dekorativne dodatke, po želji i kreativnoj zamisli natjecatelja. Ukras za vrata prigodom UskrsaUčenici samostalno trebaju izraditi ukras za vrata koristeći raspoloživi biljni materijal uz pomoć aranžerskog alata i pomagala. Ukras za vrata može biti vjenčić ili neki drugi kreativni uradak. Oba uratka trebaju biti urađena prema pravilima struke i kreativnosti učenika s prepoznatljivim elementima prigode.
Napomena: Na natjecanje doći primjereno odjeveni/e. Donijeti sa sobom osobnu iskaznicu. Provedba praktičnog dijela natjecanja odvijat će se u cvjećarskom praktikumu i u učionici.
Materijal za praktični zadatak: ARANŽERSKI ALAT I POMAGALA BILJNI MATERIJAL - Cvjećarske škare i nožić - Kliješta za rezanje žice - Škare za papir i vrpce - Rezana žica - Razne ukrasne žice - Cvjećarska vrpca - Liko, sisal, kora drveta… - Ukrasne vrpce, ukrasne tkanine - Dekorativni elementi (jaja, perje, ljuske od jaja) - toplo i hladno ljepilo - Aranžerska spužva - Ukrasne posude i/ili stalci - Slamnati vjenčić …. - Cvatuće vrste za rez - Lisnate vrste za rez - Dendrološke vrste za aranžiranje - Mahovina - Različito šiblje, grane … *Natjecatelji imaju slobodu u odabiru iz ponuđenog materijala. USMENA PREZENTACIJA URADAKA Vrijeme prezentacije: do 3 min Mogući bodovi: 3 Učenici trebaju prezentirati svoje uratke potencijalnim kupcima pri čemu se vrednuju njihove retoričke sposobnosti (govor na standardnom hrvatskom jeziku) i poduzetničke vještine te originalnost prezentacije proizvoda. BODOVANJE URADAKA OD STRANE UČENIKAMogući bodovi: 3 Učenici u paru ocjenjuju radove ostalih natjecatelja u okviru elementa ocjenjivanja opći dojam. Učenici ocjenjivanjem općeg dojma vrednuju sklad boja i oblika (međusobni sklad uradaka), jesu li zadovoljeni zahtjevi koje mora imati stolni aranžman i ukras za vrata, kreativnost i moderne tehnike .
UPUTE ZA IZRADU POWER-POINT PREZENTACIJE:
Učenik i mentor izrađuju PowerPoint prezentaciju u toku pripreme za natjecanje. Prezentacija treba sadržavati ukupno 10 slajdova sa slikama i popratnim tekstom. Prezentacija se izrađuje prema pravilima i standardima izrade prezentacije na standardnom hrvatskom književnom jeziku. Učenik pred Državnim povjerenstvom prezentira svoj rad koji se ocjenjuje. Planirano vrijeme izlaganja je do 8 minuta. Izlaganju mogu prisustvovati i mentori učenika. Prezentacija se sastoji od dva dijela: Prvi dio prikazuje pripremu učenika za natjecanje - odrađeno u školamaili na terenu gdje je prikazan rad učenika i mentora. Drugi dio obrađuje temu natjecanja u disciplini Flora.PowerPoint prezentacija treba sadržavati: 1. Ime i prezime učenika, mentora i škole 2. Naziv teme 3. Opis i obradu teme 4. Posebnosti vezane uz temu i zadatak natjecanja Prezentaciju je potrebno dostaviti Državnom povjerenstvu do 20. travnja 2017. na e-mail: dragica.vrgoc@asoo.hr Od natjecatelja se očekuje gotova prezentacija kao uvod u praktični zadatak. Prezentacija će se održati prvog dana natjecanja nakon pisane provjere stručno- teorijskog znanja. Na taj će se način vrednovati i ocjenjivati komunikacijske i prezentacijske vještine natjecatelja, a u skladu s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom.
TEMA PREZENTACIJE: „ Cura cvijeće svud po kući meće da joj miri kad dika proviri “
Preporučena literatura za pripremu Državnog natjecanja u disciplini Flora: D.Auguštin: CVJEĆARSTVO 1 (udžbenik za poljoprivredne škole) Školska knjiga d.d. Zagreb 2004.g. D.Auguštin: CVJEĆARSTVO 2 (udžbenik za poljoprivredne škole) Školska knjiga d.d. Zagreb 2001.g. D.Auguštin: ARANŽIRANJE 1 (udžbenik za poljoprivredne škole) Školska knjiga d.d. Zagreb 2004.g. D.Auguštin: ARANŽIRANJE 2 (udžbenik za poljoprivredne škole) Školska knjiga d.d. Zagreb 2004.g. A.Vrdoljak,N.Pagliarini:RUŽE,UKRASNO GRMLJE I DRVEĆE Gospodarski list, Zagreb 2001.
Svim učenicima i njihovim mentorima želimo uspješnu pripremu za natjecanje. Članovi Državnog povjerenstva u disciplini Flora 2017.
UPUTE UČENICIMA I MENTORIMA ZA PRIPREMU I PROVOĐENJE PRAKTIČNOG DIJELA NA DRŽAVNOM NATJECANJU U DISCIPLINI NUTRI VITA 2017.
TEMA: NUTRITIVNA VRIJEDNOST HRANE- ŽITARICE, MLINSKI I PEKARSKI PROIZVODI Svrha XII. državnog natjecanje u natjecateljskoj disciplini Nutri-vita 2017. je poticanje učeničke inovativnosti, razvijanje vještina i kreiranje novih proizvoda za sve ili ciljane skupine potrošača s ciljem povećanje asortimana proizvoda i/ili poboljšanja prehrane.
Praktični zadatak sastoji se od tri dijela. 1. Priprema novog proizvoda od žitarica u praktikumu Škole domaćina. 2. Test prihvatljivosti novih proizvoda od žitarica primjenom Verbalne hedonističke skale s 9 odgovora (Stone, 1985.) 3. Prezentacija novog proizvoda
1. PRIPREMA NOVOG PROIZVODA OD ŽITARICA Proizvod mora biti dobiven po Pravilniku o žitaricama i proizvodima od žitarica NN 81/2016. Priprema novog proizvoda od žitarica. Novi proizvod se mora kreirati tako da se može proizvesti u pekarskom praktikumu Škole domaćina u vremenu do 150 minuta, mase gotovog proizvoda oko 1000 grama. Proizvod za natjecanje treba kreirati i napraviti kao novi proizvod od žitarica sukladno Pravilniku, po originalnoj vlastitoj ideji, recepturi i namjeni. Novi proizvod se mora svojom namjenom uklopiti u proizvode prema prijedlozima ranije određenih praktičnih zadataka za zanimanja prehrambeni tehničar i tehničar nutricionist. Za potrebe provedbe Državnog natjecanja u Obrazovnom sektoru poljoprivreda, prehrana i veterina u natjecateljskoj disciplini Nutri-vita 2017. Državno povjerenstvo je definiralo što smatra novim proizvodom od žitarica.
Grupa novog proizvoda Opis novog proizvoda Proizvod dobiven po Pravilniku uz dodatak do 5 novih sastojaka koji određuju namjenu proizvoda ( npr. obogaćivanje proizvoda dodatak jaja, sira, fermentiranih mliječnih proizvoda, sojinog mlijeka, mahunarki, voća, povrća, sjemenki klica....) Proizvod dobiven po Pravilniku čiji su maseni udjeli sastojaka smanjeni i oni određuju namjenu proizvoda( npr. smanjeni maseni udjeli soli, šećera, masnoća, aditiva..) Proizvod dobiven po Pravilniku čiji su maseni udjeli sastojaka zamijenjeni drugim sastojcima i oni određuju namjenu proizvoda ( npr, maslac zamijenjen margarinom ili obrnuto...šećer zamijenjen medom, stevijom, orasi zamijenjeni sušenim pšeničnim klicama, prosom, čokolada zamijenjena sa rogačem i sl)
Proizvod dobiven po Pravilniku koji je dobiven izmijenjenim procesima pripreme ili tehnologijom proizvodnje koji određuju namjenu proizvoda ( npr. tehnologija proizvodnje novog proizvoda s aditivima, bez aditiva, dobivanje proizvoda iz mješavina i gotovih smjesa, dobivanje proizvoda posebnog oblika u raznim kalupima (obrazložiti prednosti inamjenu), primjena novih tehnologija, (polupečenje, tretiranje lužinama... i sl.) Proizvod dobiven po Pravilniku uz kombinaciju izmijenjenih receptura i postupaka dobivanja koji određuju namjenu proizvoda (npr. priprema kruha/peciva izmijenjenom tehnologijom s različitim vremenom fermentacije, temperaturom pečenja uz dodatke aromatičnog i začinskog bilja u novim kombinacijama posebnog novog oblika i sl.)
Novi proizvod treba zadovoljavati uvjete: Da je originalan, inovativan, namijenjen prehrani ljudi u cjelini ili za ciljane skupine (djeca predškolske i školske dobi, starije osobe, sportaši, oboljele osobe sa celijaklinom, bubrežni bolesnici, dijabetičari, srčani bolesnici...i sl.), Osmišljen nutricionistički i pravilno izbalansiran,dobiven od visokovrijednih sirovina, posebnih organoleptičkih, nutricionistički i drugih svojstava. Proizveden po važećim zakonskim propisima, osmišljen s originalnim nazivom, sloganom, recepturom, namjenom i prezentacijom. Proizvod se priprema u pekarskom praktikumu prema vlastitoj kreaciji i recepturi. Sirovine za dobivanje proizvoda mogu biti razne vrste brašna, žitarice, sol, sjemenke, povrće, voće, mlijeko i mliječni proizvodi, začinsko bilje, masnoća, sladila, jaja aditivi... . Državno natjecanje u disciplini Nutri-vita 2017. je vrlo specifično, kreativno puno detalja, unikatnosti i originalnosti pa bi se moglo reći da se odvija pod motom Na natjecanje natjecatelji trebaju donijeti sve sirovine i sav pribor za izradu proizvoda, prezentaciju, ocjenjivanje te izložbu proizvoda jer Škola domaćin ne zna s kojim će se proizvodom učenici predstaviti i što im treba za pripremu proizvoda. Natjecatelji su dužni sa sobom ponijeti opremu za natjecanje (zaštitni mantil, kapu, rukavice, kuhinjsku krpu, kalkulator) Natjecatelji trebaju izraditi dva originalna i kreativna radna listića(za Državno povjerenstvo i za sebe te za izložbu proizvoda sa natjecanja) i donijeti ih na natjecanje u tri primjerka svaki. Listić za Državno povjerenstvo i natjecatelja treba sadržavati naziv i mjesto natjecanja škola domaćin, datum natjecanja, podatke o novom proizvodu, sirovinama, priboru, recepturi, shemi dobivanja, namjena proizvoda, fotografiju proizvoda i ostalo kako je propisalo Državno povjerentsvo, a nalazi se u uputama za izradu PowerPoint prezentacije novog proizvoda.- Drugi listić je za izložbu novih proizvoda koji su dobiveni na natjecanju. Listić treba sadržavati naziv i mjesto natjecanja i škola domaćin, datum natjecanja, naziv škole, naziv i slogan proizvoda, ime natjecatelja, ime mentora, deklaracija i namjena proizvoda. Natjecatelji će pripremiti (odvojiti) dio proizvoda za izložbu učeničkih radova sa natjecanja i priložiti listić o proizvodu koji sadržava naziv škole, naziv proizvoda, ime učenika, ime mentora, deklaracija proizvoda i namjena.
2. TEST PRIHVATLJIVOSTI NOVIH PROIZVODA OD ŽITARICA PRIMJENOM VERBALNE HEDONISTIČKE SKALE S 9 ODGOVORA ( STONE, 1985.) Ocjenjuju se svi kodirani proizvodi sa natjecanja pomoću Verbalne hedonističke skale s 9 odgovora (Stone, 1985) test prihvatljivosti za svaki proizvod. Za potrebe natjecanja izrađen je listić test prihvatljivosti novih proizvoda od žitarica sa uputama za provođenje testiranja i ocjenjivanja. Ocjenjivači su članovi Državnog povjerenstva, natjecatelji, mentori i moguće povjerenstvo za ocjenjivanje sastavljeno od 3-5 vanjskih članova (stručnjaci, učenici, posjetitelji) ukupno do 30 ocjenjivača. Zbroj ocjena proizvoda od svih ocjenjivača pretvara se u bodove za praktični dio natjecanja prema tablici koju je izradilo Državno povjerenstvo.
3. PREZENTACIJA NOVOG PROIZVODA Predstavljanje i promocija novog proizvoda, kako su ga osmislili i kreirali mentor i učenik u tijeku pripreme natjecanja, vrlo je važan dio natjecanja gdje će učenik slikom i riječju predstaviti svoj rad i objasniti što je novo kod proizvoda i kome je namijenjen. Detaljniji opis što je novi proizvod napisan je u prvom zadatku – Priprema novog proizvoda od žitarica.
UPUTE ZA IZRADU PREZENTACIJE:
Učenik i mentor izrađuju PowerPoint prezentaciju u toku pripreme za natjecanje. Prezentacija mora sadržavati ukupno 15 (2 +13) slajdova sa slikama i popratnim tekstom. Prezentacija se izrađuje prema pravilima i standardima izrade. Prezentacija se sastoji od dva dijela: Prvi dio prikazuje pripremu za natjecanje - odrađeno u školama gdje je prikazan rad učenika i mentora. Drugi dio obrađuje opis novog proizvoda koji je kreiran za natjecanje, a obavezno treba sadržavati podatke : Naziv proizvoda po Pravilniku Grupa novog proizvoda A, B, C, D ili E Naziv, slogan novog proizvoda, fotografija gotovog proizvoda Naziv praktičnog rada iz popisa za zanimanje prehrambeni tehničar i tehničar nutricionist* Precizan opis zašto je proizvod novi (što je novo u sastojcima, recepturi, gotovom proizvodu, namjeni proizvoda, dobivanju proizvoda i sl.) Objašnjenje namjene proizvoda Blok shema pripreme i dobivanja Potrebne sirovine, pribor, uređaji Deklaracija, sastav proizvoda Ostali, neobavezni ali mogući podatci vezani uz proizvod po izboru mentora i učenika npr. ( rezultati istraživanje tržišta, testiranje potrošača u školi i šire, video zapis o pripremi za natjecanje-kratki film, kalkulacija proizvoda, prosječna nutritivna - hranjiva vrijednost proizvoda, kreirana nova ambalaža za proizvod ... i sl.) Na Državnom natjecanju učenik će ispred članova Državnog povjerenstva i mentora ukoliko žele, održati izlaganje o svojoj pripremi i prezentirat će proizvod.Ukupno vrijeme izlaganja je 5 – 8 min. Prezentaciju je potrebno dostaviti Državnom povjerenstvu do 20. travnja 2017. na e-mail: dragica.vrgoc@asoo.hr *Praktični zadatci za izradu i prezentaciju proizvoda razlikuju se kod zanimanja prehrambeni tehničar i tehničar nutricionist.
PRIJEDLOZI PRAKTIČNIH RADOVA I PREZENTACIJA NOVIH PROIZVODA ZANIMANJE: PREHRAMBENI TEHNIČAR Tehnologija proizvodnje novog proizvoda na bazi žitarica, shema postupka, strojevi, uređaji, tehnološke operacije i procesi - izrada novog proizvoda. Tehnologija proizvodnje novog proizvoda na bazi žitarica, shema postupka, strojevi, uređaji i procesi ekološkog zbrinjavanja otpada - izrada novog proizvoda. Deklaracija novog proizvoda, dizajn, slogan, logo, receptura, ambalaža, čuvanje, skladištenje - izrada novog proizvoda. Ispitivanja tržišta sličnih proizvoda, mogućnost plasmana novog proizvoda na bazi žitarica - kalkulacije cijena - izrada novog proizvoda. Kontrola kvalitete novog proizvoda, analiza sirovina i gotovog proizvoda - izrada proizvoda. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica u skladu sa željama potrošača (ankete). Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica namjenjen cateringu za avio prijevoz putnika. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica namjenjen cateringu za prehranu učenika u učeničkim domovima. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica namjenjen cateringu za prehranu vojske u vojarnama i na terenu. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica namjenjen cateringu za svečanosti u restoranima. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica namjenjen cateringu za bolničke pacijente. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica u proizvodima sirove hrane. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica - snaek proizvodi i „grickalice“. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica obogaćen vitaminima i mineralnim tvarima. Kreiranje i izrada novog proizvoda na bazi žitarica za dugotrajno čuvanje za ratne i druge teške uvjete.
ZANIMANJE: TEHNIČAR NUTRICIONIST Kemijski sastav sirovina za dobivanje novog proizvoda - izrada novog proizvoda na bazi žitarica. Energetska vrijednost novog proizvoda na bazi žitarica - izrada novog proizvoda na bazi žitarica. Nutritivna vrijednost novog proizvoda i namjena proizvoda - izrada novog proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica u prehrani sportaša - izrada novog proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za oboljele od celijakije - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za oboljele od bubrežnih bolesti - izrada novog proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za užinu djece školske dobi - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za oboljele od dijabetesa - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljeno kreiranje novog zdravog doručka za djecu predškolske dobi - izrada novog glavnog proizvoda . Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica kreiran za muškarce koje žele biti zdravi i snažni - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica kreiran za žene koje žele biti zdrave, vitke, vječno „ mlade i lijepe“ - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za makrobiotičare - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za vegane i vegetarijance - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za pretile osobe - izrada proizvoda. Nutricionistički osmišljen novi proizvod na bazi žitarica za pothranjene osobe - izrada proizvoda.
Državno povjerenstvo za provedbu Državnog natjecanja u natjecateljskoj disciplini Nutri-vita 2017.
XIII. DRŽAVNO NATJECANJE UČENICA I UČENIKA SREDNJIH ŠKOLA REPUBLIKE HRVATSKE U OBRAZOVNOM SEKTORU POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETRINA
UPUTE ZA PROVEDBU DRŽAVNOG NATJECANJA U DISCIPLINI PEKAR
TEMA NATJECANJA: Izrada tradicijskih peciva Slavonije: salenjaci i pogačice s čvarcima Natjecanje se sastoji od pisane provjere stručno teorijskoga znanja i praktičnog zadatka. Državno natjecanje će biti organizirano dva dana: Prvi dan :
1. RJEŠAVANJE PISMENOG ZADATKA Broj pitanja: 20 Vrijeme izrade: 60 min Maksimalni bodovi: 20 Pitanja za pisanu provjeru stručno-teorijskog znanja sastavlja Državno povjerenstvo prema zadanoj literaturi.
2. IZRADA RECEPTURE
Vrijeme izrade: 60 min Učenik prema zadanom broju peciva i masi pečenog peciva sam određuje potrebnu količinu brašna i ostalih sirovina prema vlastitoj recepturi za realizaciju zadatka. Masa i broj komada gotovog proizvoda bit će poznati na dan natjecanja.
3. PREZENTACIJA PRIPREME ZA NATJECANJE I DOBIVENOG PROIZVODA
Vrijeme izlaganja: do 8 min Mentor i učenik izrađuju PowerPoint prezentaciju u tijeku pripreme za natjecanje. Na samom Državnom natjecanju učenik će održati izlaganje o svojoj pripremi i prezentirat će tradicijska peciva Slavonije. Prezentacija može sadržavati do 10 slajdova ukupno sa slikama i popratnim tekstom. Sastoji se od dva dijela: prvi dio obrađuje pripremu za natjecanje, sadrži slike i popratni tekst iz kojih je vidljivo kako se učenik s mentorom priprema za Državno natjecanje drugi dio obrađuje prezentaciju proizvoda.Prezentaciju dostaviti Agenciji za strukovno obrazovanje do dana 20. travnja 2017. na e-mail: dragica.vrgoc@asoo.hr
Drugi dan: IZRADA TRADICIJSKIH PECIVA SLAVONIJE: SALENJACI I POGAČICE S ČVARCIMA Vrijeme izrade: 180 min Maksimalni bodovi: 80 ZADATAK: Samostalno izraditi tradicijska peciva jednake mase – salenjake slatkog okusa i željenog oblika i pogačice s čvarcima slanog okusa i okruglog oblika. zamjes se izvodi ručno i moguć je samo od navedenih sirovina nikakvi drugi dodaci osim dolje navedenih nisu dozvoljeni dozvoljena je sloboda ukrašavanja samo od navedenih sirovina za nadjev se koristi pekmez od šljiva i mljeveni orasi premazivanje peciva dozvoljeno je od navedenih sirovina za posip se koristi : šećer u prahu, sezam, kim dopušteni višak tijesta je 20% od ukupne mase tijestaOSNOVNE SIROVINE : pšenično brašno T-550, svježi pekarski kvasac, voda, sol. POMOĆNE SIROVINE : mlijeko, jaja, suncokretovo ulje, šećer kristal, kiselo vrhnje, jogurt, mljeveni čvarci, mljeveno salo, papar u prahu, prašak za pecivo, vanilin šećer, korica limuna, rum
Kriteriji za ocjenjivanje praktičnog zadatka
2. SENZORSKA OCJENA PROIZVODA (ocjenjuju učenici )
Vrijeme senzorske ocjene: 30 min Nakon završenog praktičnog zadatka, učenik će izdvojiti po jedan proizvod od obje vrste peciva za senzorsko ocjenjivanje. Učenici će biti podijeljeni u grupe i kodirane uzorke senzorski ocjenjivati prema tablici: Opis svojstava kvalitete peciva i pripadajuće ocjene
SVOJSTVA KVALITETE
OPIS POJEDINIH SVOJSTAVA KVALITETE
OCJENA
OBLIK I IZGLED
(faktor važnosti-2) Oblik pravilan, bez deformacija, svojstven proizvodu, ujednačene debljine, optimalno i jednolično posut začinima, optimalan volumen, bez udubljenja na bočnim stranama, donja strana proizvoda (dno)-čista 5 Djelomično nepravilan oblik, manja nejednoličnost raspodjele posipa (začina), optimalan volumen, bez udubljenja na bočnim stranama, donja strana proizvoda (dno)-čista
4 Nepravilan oblik, posip nejednolično raspoređen i loše prianja, smežurano/naborano dno, premali ili prevelik volumen, zaljepljenost proizvoda za lim nakon pečenja
3 Proizvod neugledan (ukupni dojam) i ima brojne nedostatke
2
KORA, VANJSKA POVRŠINA
(faktor važnosti-2)
Obojenost kore svojstvena proizvodu, jednolično posmeđivanje, debljina kore jednaka u svim dijelovima, površina bez mrlja, mjehurića, grudica brašna i škroba, površina kore je glatka, jednolično posuta posipom (začinima), sjajna
5 Obojenost kore svojstvena proizvodu, mjestimično nejednolično posmeđivanje, debljina kore jednaka u svim dijelovima, površina s neznatnim mrljama, mjehurićima, površina kore je glatka s mjestimičnim malim nepravilnostima, jednolično posuta posipom (začinima)
4 Obojenost kore slabija (blijeđa ili tamnija), nejednolično posmeđivanje, debljina kore nejednolična, nejednolično raspoređen posip (začini), posip se mrvi, vidljive su manje grudice brašna na površini kore, kora je smežurana, mjehurići na površini, pjege, točke (fleke), odljepljena kora, manje raspukline na kori, pretvrda, premekana ili žilava kora, ostali manji nedostaci, djelomično pregorjelo dno.
3 Obojenost kore preslaba (blijedo) ili prejaka (tamno smeđa), nejednolično posmeđivanje, debljina kore nejednolična, nejednolično raspoređen posip (začini), posip se mrvi, vidljive su grudice brašna na površini kore, kora je smežurana, veći mjehurići na površini, pjege, točke (fleke), odljepljena kora, veće raspukline na kori, kora je pretvrda, premekana ili žilava kora, pregorjelo dno i ostali nedostaci
2
IZGLED SREDINE, POROZNOST
(faktor važnosti-3)
Poroznost sredine jednolična, svojstvena vrsti proizvoda, boja sredine svojstvena vrsti proizvoda, jednolična boja sredine, bez mrlja
5 Poroznost sredine svojstvena vrsti proizvoda, mjestimično nejednolična poroznost, boja svojstvena vrsti proizvoda
4
Poroznost sredine nejednolična, vidljive su veće i manje šupljine, nejednolična boja sredine, vidljivi su ostali manji nedostaci
3 Poroznost sredine pregusta (sitne šupljine-zbijena sredina), odvajanje sredine od kore i vidljivi su ostali nedostaci
2
STRUKTURA SREDINE (faktor važnosti-4) Ne mrvi se pri rezanju, dobra elastičnost sredine, bez stvaranja kuglica prilikom žvakanja, dobra topivost pri žvakanju, ne ljepi se, nije žilava
5
Ne mrvi se pri rezanju, dobra elastičnost sredine, bez stvaranja kuglica prilikom žvakanja, slabija topivost pri žvakanju, manje ljepljenje
4 Malo se mrvi se pri rezanju, slabija elastičnost sredine, presuha sredina, stvaranje kuglica prilikom žvakanja, slabija topivost pri žvakanju, žilava i ostali nedostaci
3 Mrvi se pri rezanju, slaba elastičnost sredine, sredina tvrda ili ljepljiva, slaba topivost pri žvakanju, žilava sredina i ljepi se i ostali nedostaci
2
MIRIS I OKUS
(faktor važnosti-9) Aroma dobro izražena, miris i okus karakterističan za proizvod
5
Aroma nešto slabije izražena, miris i okus karakterističan za proizvod
4
Aroma slabije izražena, jači miris po kvascu, miris po sirovom tijestu, kiselkast, okus slabije izražen
3 Bez arome, miris po sirovom tijestu, kiselkast, miris po plijesni, okus neslan ili preslan, po zagorenom, mastan
2
OCJENJIVAČKI LISTIĆ ZA SENZORSKU OCJENU PROIZVODA S ELEMENTIMA OCJENJIVANJA (ocjenjuju učenici)
Redni broj 1. 2. 3.... Oznaka proizvoda/šifra
Oblik i izgled proizvoda fv-2
Kora, vanjska površina fv-2
Izgled sredine, poroznost fv-3
Struktura sredine fv-4
Miris i okus fv-9
UKUPNI ZBROJ OCJENA
PROSJEČNA OCJENA = ukupan zbroj ocjena :20
UKUP. BODOVI (max 25)= prosječna ocjena x 5
NAPOMENA: Pojašnjenje postupka ocjenjivanja Svako svojstvo kvalitete (izgled, kora sredina itd.) ocjenjuje se ocjenom od 1-5 tako da se ocjena pomnoži s faktorom važnosti za pripadajuće svojstvo. (npr. Izgled, dobio je ocjenu 5x fv2=10). Dobivene ocjene zatim se zbrajaju i dobiva se ukupni zbroj ocjena. Dobiveni ukupni zbroj ocjena dijeli se sa zbrojem svih faktora važnosti (20) da se dobije prosječna ocjena. Ukupne bodove (max.25) izračunavamo tako da dobivenu prosječnu ocjenu množimo s 5. Ocjenjivanje je na dvije decimale!
Literatura: 1. Abramović, Tatjana: Pekarstvo 2, Školska knjiga, Zagreb, 2010. Cjeline: -Sirovine za izradu posebnih vrsta kruha (str. 11-13) 2. Priručnik o pekarstvu i slastičarstvu: Timzip, Biblioteka "Kruh za život", Zagreb, 2010. Cjeline: -Značaj masnoća u ljudskom organizmu (str. 66-68) -Ispitivanje brašna u pekarama i slastičarnicama (str. 100-101) -Uloga pšeničnog brašna u pekarama i slastičarnicama (str. 102-103) -Kvasac u tijestu (str. 114-115) -Tehnološki postupak proizvodnje pšeničnih proizvoda (str. 255-272) 3. Pravilnik o žitaricama i proizvodima od žitarica, NN 30/15 Natjecatelji su na dan Državnog natjecanja obavezni donijeti: osobni dokument sa slikom (npr. osobnu iskaznicu) sanitaru knjižicu kalkulator odgovarajuću radnu odjeću i obućuSvim učenicima i njihovim mentorima želimo uspješnu pripremu za natjecanje.
Članovi Državnog povjerenstva u disciplini Pekar 2017.
|
Poljoprivredno šumarska škola Vinkovci |